اسلام شناسیخانواده

شاخص های خانواده سالم از منظر اسلام

در این مطلب از سایت دعاجو با عنوان شاخص های خانواده سالم از منظر اسلام قصد داریم به معرفی خانواده از نظر اسلام و شاخص ها و ویژگی های خانواده ی سالم بپردازیم. می خواهیم بدانیم خانواده از دیدگاه اسلام چیست و چه جایگاهی دارد و اینکه انواع خانواده از نظر اسلام چه می باشد. پس از آن  نیز به این موضوع می پردازیم که خانواده سالم از دیدگاه اسلام چگونه خانواده ای می باشد و شاخص های خانواده سالم از منظر اسلام را بررسی خواهیم کرد.

خانواده از دیدگاه اسلام

در ابتدا برای اینکه بتوانیم در مورد شاخص های خانواده سالم از منظر اسلام صحبت کنیم نیاز است به مبحث خانواده از دیدگاه اسلام بپردازیم و متوجه شویم از نظر اسلام خانواده چه جایگاهی دارد و تا چه حد مهم می باشد. خانواده از دیدگاه اسلام جایگاه بسیار والایی دارد و اهمیت آن در جامعه ی اسلامی بر کسی پوشیده نیست. همانطور که خداوند در قرآن کریم می فرماید برای هر فردی، جفتی قرار داده است تا با هم ازدواج کنند و در کنار هم به آرامش برسند و با تشکیل خانواده و تولید مثل بتوانند به بقای نسل نیز کمک کنند. خداوند جفت گرایی را بخشی از سرشت انسان قرار داده و همین موضوع سبب میل به جنس مخالف و تشکیل خانواده می شود. هنگامی که زن و مرد با هم ازدواج کنند می توانند دست در دست هم به آرامش و سکون خاصی برسند که در حالت استقلال و مجردی از آن بی بهره بودند و در نهایت وقتی افراد با تشکیل خانواده حس امنیت و آرامش را تجربه کنند و نیازهایشان را برطرف سازند در برابر تمامی مشکلات ایستادگی کرده و در جامعه نیز افراد موفقی خواهند بود و باعث تشکیل جامعه ای سالم و قدرتمند می شوند. در نتیجه اینجاست ه به اهمیت موضوع خانواده از دیدگاه اسلام پی می بریم و متوجه می شویم چرا اسلام به تشکیل خانواده تاکید می کند.

انواع خانواده از نظر اسلام

در این قسمت از مقاله ی شاخص های خانواده سالم از منظر اسلام، می خواهیم به مبحث انواع خانواده از نظر اسلام بپردازیم. از نظر اسلام ازدواجی منجر به خانواده می شود که مشروع و شرعی طبق اصول و قوانین اسلامی باشد و هیچ گونه مغایرتی با اسلام نداشته باشد که بتواند به تشکیل خانواده ای سالم منتهی شود. انواع خانواده از نظر اسلام که مشروع باشد به 3 دسته تقسیم می شود که در زیر آمده است:

  • خانواده تک همسری مرد: در این نوع خانواده یک مرد تنها یک همسر برای خود اختیار می کند و مرد و زن در کنار هم با آرامش خانواده ای را تشکیل می دهند. این نوع خانواده شایع ترین نوع خانواده در بین افراد جامعه می باشد که همه این مدل را می پسندند و ترجیح می دهند.
  • خانواده چند همسری مرد: در واقع خانواده چند همسری برای مرد یکی دیگر از انواع خانواده از نظر اسلام می باشد. در این مدل خانواده مرد همزمان بیش از یک همسر دارد که کمتر در بین افراد جامعه رواج دارد. این نوع خانواده نیز شرعی است و اسلام این اجازه را به مردان می دهد که بیش از یک همسر داشته باشند اما با رعایت تمامی شرایطی که طبق اصول اسلامی باشد. به این نکته نیز باید توجه شود که همه رنان مرد در حقوق همسری باید برابر باشند و مرد باید بتواند با عدالت بین آن ها برخورد کند.
  • خانواده های ازدواج دائم: در نوع از انواع خانواده از نظر اسلام بین زن و مرد ازدواج دائم منعقد می شود به این صورت که هر دو تا همیشه می توانند در کنار یکدیگر زندگی کنند و همسر هم باشند مگر در شرایطی که بنا به دلایلی بخواهند از هم جدا شوند و طلاق بگیرند.
  • خانواده های ازدواج موقت: در این مدل خانواده از نظر اسلام زن و مرد هنگام خواندن خطبه عقد می توانند مدت زمان خاصی را اعلام کنند که تا آن زمان همسر هم باشند و از پس از آن تاریخ ازدواج شان تمام خواهد شد و دیگر زن و شوهر شرعی نیستند مگر آنکه بخواهند دوباره ازدواج خود را تمدید کنند.

خانواده سالم از دیدگاه اسلام

هنگامی که از تغييرات افراطى خانواده در سال های اخیر سخن به ميان مى آيد، انواع مختلفی از خانواده مطرح مى شود. وقتی می خواهیم شاخص های خانواده سالم از منظر اسلام را بررسی کنیم متوجه می شویم، خانواده ی سالم از دیدگاه اسلام خانواده ای است که زن و مرد بر اساس يك قرارداد اجتماعى، زندگى خود را آغاز کرده باشند. بنابراين، خانواده هاىی با عنوان همزيستى، همجنس گراها، ازدواج هاي غيرسنتى نامشروع و افرادي كه نه به عنوان زن و شوهر بلكه به طور موقت و هم خانه با هم زندگى مى كنند از ديدگاه اسلام بهنجار و طبيعى محسوب نمى شوند. چرا که در این نوع ازدواج های نامشروع افراد تعهدی به هم نداشته و ممکن است هم زمان وارد برقراری رابطه جنسی با فرد سومی هم بشوند که سبب آسیب روحی به فرد مقابل می شود و سلامت جامعه را تهدید می کند.

اگر خانواده را به یک درخت تشبیه کنیم و فرزندان را به میوه های آن متوجه می شویم که از هر درختی میوه سالم و مناسبی حاصل نمی شود. در مورد مبحث خانواده سالم هم همینطور هست که وقتی خانواده ای سالم و با آرامش باشد دارای فرزندان سالم و موفقی نیز خواهد شد که منجر به تعالی جامعه می گردند. به عبارت دیگر خانواده ی شایسته و سالم، زمینه مناسبی برای پرورش فرزندان شایسته است و خانواده بد و نا مشروع ، زمینه بسیار مناسب برای پیدایش و بارآمدن فرزندان ناسالم و ناشایسته است. به همین دلیل است که در ابتدای تشکیل خانواده باید افراد به دنبال شریک زندگی باتقوا و با ایمانی باشند که از سلامت فکری و اخلاقی برخوردار بوده و منجر به رشد و تعالی فرد و تشکیل خانواده سالم از دیدگاه اسلام می شود. فردی که به واجبات دینی عمل کرده و از کار حرام بیزار باشد تا بتواند شاخص های خانواده سالم از منظر اسلام را رعایت کند.

بدین گونه در این مطلب از شاخص های خانواده از منظر اسلام صحبت کردیم و حتما متوجه شده اید که برای داشتن خانواده ای اسلامی و شرعی و سالم تشکیل خانواده با فرد مناسب ضروری است. در هنگام انتخاب شریک زندگی خود بایستی دقت کنید وی تمامی شرایط لازم از نظر اسلام را دارا باشد تا در بستر وی به آرامش برسید و خانواده ای سالم و در نهایت جامعه ای سربلند تشکیل دهید.

برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن